سعید کیوان‌پور (شیرانی) نویسنده و شاعر

بی خوابی یا کم خوابی را جدی بگیرید

نخوابیدن به انداره ی کافی و یا بد خوابیدن ، هرگز خوب نیست در حقیقت عوارض آن بسیار زیاد است شاید برایتان عجیب باشد ، ولی بیخوابی به هر دلیلی که باشد به طرز فوق العاده ای به سلامتی ،فعالیت و ایمنی شما آسیب می رساند برای بیخوابی عوامل بسیاری وجود دارد استرس های زندگی روزمره می تواند تواناییخوب خوابیدن را تحت الشعاع قرار دهد ، یا شاید به علت کار و فعالیت زیاد ساعت های خواب خود را کاهش دهیم یا ممکن است دچار مشکل های جسمي و روانی باشیم که خواب را مختل کرده و از این که دچار کم بود خواب هستیم نیز آگاه نباشیم ، با این حال درک این مسأله بسیار مهم است .

که بی خوابی بیشتر به دلیل اختلال های ناشناخته ی خواب بروز می کند بعد از یک خواب معمولی در شب ممکن است در طول روز احساس خواب آلودگی نمایند. یا این که احساس کنید به هیچ وجه سرحال نبود و می‌توانید فعالیت کنید،ا ما از این که دچار اختلال خواب هستید یا ازبی خوابی  رنج میبرید آگاه نباشید . حتی موقعی که در ناراحتی بسر میبرند میتواند اراده ی خود را نسبت به مسائل و مشکلات پرورش داده و با تقویت منش خود موحودی قوی و پر قدرتی باشد .

ممکن است فکر کنید بی حالی شما فقط به علت استرس کار یا مشکل ها باشد بااین که در اصل همیشه این حالت را دارید و فکر نمی کنید که باید طور دیگری باشید این عدم آگاهی ،وضعیت راپیچیده تر می کند ، زیرا بسیاری از مردم سالیان طولانی بی خوابی و بدخوابی خود را متوجه نمی شوند .بی خوابی باعث کاهش شدید فعالیت جسمانی و هوشیاری می شود کاهش خواب شبانه به مدت یک ساعت ونیم فقط به مدت یک شب می تواند باعث کاهش هوشیاری روزانه به میزان 32 درصد شود. کاهش هوشیاری و خواب ؟آلودگی روزانه بیش از حد می تواند حافظه وقدرت تجزیه وتحلیل قدرت تفکر و فرایند دریافت اطلاعات را به شدت کاهش دهد بی خوابی یا بد خوابی می تواند باعث بی خوابی شریک زندگی شما شد ه و در نتیجه رابطه ی صمیمی شما را دچارمشکل کند ممکن است کیفیت زندگی کاهش یابد خواب آلودگی بیش از حد روزانه می تواند باعث عدم تمرکز در هنگام انجام کار شده و در نتیجه موفقیت شغلی شما را به مخاطره اندازد .

سازمان امنیت ترافیک بزرگراه های امریکا اعلام کرده که خواب آلودگی هنگام رانندگی سالانه باعث دست کم ١٠٠ هزار تصادفٍ٧١هزار مجروحیت و ١٥٥٠مورد مرگ می شود گفتنی است اختلال های به وجود آمده در اثر بی خوابی پس از شناسایی عامل و درمان آن بهبود می یابند به طور مثال مشکل های حافظه و یادگیری بهبود یافته و تعداد آسیب ها کاهش می یابد.

در پایان و یک جمع بندی کلی از کتاب حاضر میتوان گفت :

افراد زود رنج ، بی ثبات و ضعیف فاقد اراده بوده و همانند سنگریزه های ته رودخانه خود را تسلیم حوادث میکنند و بدون هیچ اراده ای در جهت جریان آب حرکت مینمایند . در برخورد با کمترین مشکل دلسرد شده در نوعی بیحالی و سکون فرو میروند. اراده ی انسان ابزار گرانبهایی است اگر کسی بخواهد حد اکثر استفاده را از آن ببرد باید از ویژگی های آن آگاه باشد . نباید فراموش کرد که انسان در هر وضع روانی که باشد ، حتی موقعی  که در ناراحتی بسر میبرد ، میتواند اراده و اعتماد بفس خود را پرورش داده و با تقویت منش خود و تکرار آن موجودی قوی و پر قدرتی باشد.  در این مختصر سعی شده است با ارائه ی گفتگوها و راه حل های مناسب و منطقی که از اندیشه های اندیشمندان و روانشناسان حاذق بوده را در ضرورت و امکانات افزایش تمرکز فکری و تربیت اعتماد به نفس و دقت در آن را در اختیار خواننده عزیز قرار دادیم . امیدوارم استفاده مطلوب را از آن ببرید.....با سپاس فراوان ... سعید کیوانپور .: نویسنده و پژوهشگر

پیام

پیام شما

لطفا دیدگاه یا درخواست خود را از طریق فرم زیر ارسال نمایید: